Terug

Adviseur Strategie en Beleid (Duurzaamheid & Leefbaarheid)

Vacature gesloten

Adviseur Strategie en Beleid (Duurzaamheid & Leefbaarheid)

De Kernen Hedel

Wat is vereist?

  • Afgeronde hbo/wo-opleiding richting beleids- en strategie-ontwikkeling
  • Minimaal 4 jaar relevante werkervaring
  • Goede beheersing Nederlandse taal, zowel in woord als geschrift
  • Affiniteit met duurzaamheid en leefbaarheid
  • Sterk conceptueel vermogen
  • Affiniteit met volkshuisvesting is een pre

Wat krijg je?

  • €3.667 - €5.597 bruto p/m (CAO Woondiensten)
  • 36-urige werkweek
  • 27 vakantiedagen
  • Persoonlijk loopbaan- en opleidingsbudget
  • Telefoon, laptop, eindejaarsgratificatie
  • Thuiswerkmogelijkheden

Wat doe je?

  • 15% Bewonersraad
  • 25% Relatiemanagement : o.a. gemeente, collega-corporatie, welzijnsorganisatie
  • 20% Strategie: ontwikkelen, volgen, bewaken, rapporteren
  • 20% Beleid: ontwikkelen, draagvlak vinden, uitrollen
  • 20% Pilotprojecten: bedenken, initiëren, coördineren
Powered by Spielwork

Deze vacature is gemaakt op basis van gesprekken met medewerkers in de functie. Zo krijg jij een realistisch beeld van de baan.

Interesse

Heb je een vraag of ben je geïnteresseerd? Neem contact met ons op.

Vacature

Als Adviseur Strategie en Beleid bij De Kernen ben je verantwoordelijk voor het ontwikkelen en uitdragen van strategie en beleid op het gebied van duurzaamheid en leefbaarheid. Binnen deze thema’s ben je op de hoogte van relevante ontwikkelingen en kun je deze vertalen naar het effect voor de 38 dorpskernen waarin De Kernen actief is. Je weet dit te vatten in afgewogen, realistische en breedgedragen doelstellingen en/of beleidsnotities. Je schakelt hierbij continu tussen verschillende niveaus: van bedoeling naar praktische toepasbaarheid, van strategie naar operationeel en van visie naar de individuele wensen en behoeften van de huurders.

Je verbindt hierbij de organisatie met het externe speelveld door relaties op te bouwen met gemeenten en andere externe stakeholders. Samen met je collega-beleidsadviseurs ben je het contactpunt in het overleg met de gemeenten, waarbij je zorg draagt voor het maken van de prestatieafspraken. Daarnaast ben je verantwoordelijk voor goed contact en overleg met de Bewonersraad. Je bent het eerste aanspreekpunt, bereidt vergaderingen voor en verzorgt de verslaglegging. Zo betrek je de Bewonersraad bij de besluitvorming en creëer je draagvlak voor (voorgenomen) besluiten.

Je bent onderdeel van het zelforganiserende team van Strategie & Beleid, waarin je nauw samenwerkt met twee andere Beleidsadviseurs. De Kernen is een netwerkorganisatie zonder managers, waar vanuit de relatie in plaats vanuit processen wordt gewerkt. Je zult dus ook veel contact hebben met andere collega’s binnen De Kernen.

Je moet niet bij De Kernen gaan werken als je graag een manager wilt hebben of wilt zijn en van een formele organisatie houdt. Kom wel onze netwerkorganisatie versterken als je graag met plezier wilt werken, verantwoordelijkheid wilt nemen en niet bang bent om feedback te geven of te ontvangen.

Werkweek

Plaatsvervanger voor personeelsfoto
Adviseur Strategie en Beleid

Op een leuke werkdag heb je een interessant overleg met de gemeente en zit je ‘s avonds de vergadering van de Bewonersraad voor. Hier wordt enthousiast gereageerd op je nieuwe plan, waardoor je je erg gewaardeerd voelt.

Op een mindere werkdag moet je je vastbijten in een onderwerp voor een beleidsnotitie, waar je meer tijd kwijt aan bent dan je vooraf had gedacht. Hierdoor kom je niet toe aan alle werkzaamheden die op je planning stonden.

  • 08:00
  • 09:00
  • 10:00
  • 11:00
  • 12:00
  • 13:00
  • 14:00
  • 15:00
  • 16:00
  • 17:00
  • 18:00
  • 19:00
  • 20:00
    • Lunch
    • Mails lezen en beantwoorden
    • Overleg met Woonconsulent
    • Pilotgroep ‘dorp van de toekomst’
    • Strategische kaart ‘leefbaarheid’ bijwerken
    • Bellen met collega-beleidsadviseur
    • Mails lezen en beantwoorden
    • Lunch
    • Reistijd
    • Mails lezen en beantwoorden
    • Reistijd
    • Overleg prestatieafspraken met gemeente en huurdersorganisatie
    • Reistijd
    • Vergadering Bewonersraad voorbereiden
    • Beleidsnotitie schrijven
    • Mails lezen en beantwoorden
    • Verslaglegging Bewonersraad
    • Bellen met gemeente
    • Mails lezen en beantwoorden
    • Strategie uitdenken
    • Provincie bellen over leefbaarheidsagenda 2030
    • Bellen met huurder
    • Lunch
    • Beleidsnotitie schrijven
    • Overleg met Woonconsulent
    • Overleg met collega-beleidsadviseur
    • Overleg met Directeur
    • Aedes netwerkbijeenkomst duurzame innovatie
    • Lunch
    • Mails lezen en beantwoorden
    • Vergadering voorbereiden
    • Overleg met pilotgroep ‘duurzame keuzes maken’
    • Strategie uitdenken
    • Mails lezen en beantwoorden
    • Vrijdagmiddagborrel

Voorbeeld uit de praktijk

De Kernen heeft een uitgestrekt werkgebied met woningen in 38 dorpskernen, die allemaal hun eigen aard, omvang en karakter hebben. Dit zorgt ervoor dat er in elke dorpskern andere uitdagingen gelden op het gebied van leefbaarheid. Hoe bepaal je de uitdaging per dorp en houd je de hoeveelheid werk behapbaar?

De uitdaging voor jou is om te achterhalen op basis van welke (uniforme) indicatoren je kunt bepalen wat de uitdaging per dorp is en wat de inzet van De Kernen wordt. Deze indicatoren geven informatie over de leefbaarheid in de verschillende dorpskernen. Het vormgeven van deze indicatoren doe je vooral door informatie in te winnen bij collega’s en externe stakeholders. Zo bespreek je dit met je collega-Beleidsadviseurs, maar ook met bijvoorbeeld Woonconsulenten, die van dichtbij zien wat er in wijken speelt. Ook zoek je in de dorpskernen naar draagvlak en breng je het onderwerp in bij de Bewonersraad. Dit doe je voordat de indicatoren zijn vastgesteld, maar juist op het moment dat je nog op zoek bent. Op deze manier is er uiteindelijk zowel intern als extern draagvlak voor de indicatoren die je in de strategie en het beleid uiteenzet.

Groeipad

Binnen deze functie is groei mogelijk. Afhankelijk van vaardigheden, competenties en kennis kan inschaling in een andere schaal plaatsvinden. De functie is nu geplaatst in de ontwikkelcirkel ' conceptueel - in positie', functieschaal K. Groei naar ' conceptueel - overstijgend aan positie', functieschaal L, is mogelijk. Vanuit de CAO woondiensten is er een persoonlijk loopbaanbudget van 900 euro per jaar. Daarnaast is er een ruim organisatiebreed opleidingsbudget en worden er gezamenlijke trainingen georganiseerd. Bij indiensttreding start je met onderzoek naar waardenmanagement 'spiral dynamics' en je Belbinrollen. Ook maak je een persoonlijk portfolio. Met deze drie instrumenten ga je, samen met je collega's van je vakgroep en het team Mens & Organisatie, gericht werken aan je ontwikkeling.

Adviseur Strategie en Beleid

Werken bij De Kernen

Je werkt bij De Kernen in een compacte netwerkorganisatie met ongeveer 60 andere collega’s plezierig samen aan duurzaam en goed wonen in het mooie Rivierengebied. Hierbij krijg je alle ruimte om jezelf te ontwikkelen binnen onze gezonde en maatschappelijke organisatie zonder winstoogmerk. De winst zit vooral in de impact die we maken voor onze huurders: duurzame woningen in een fijne leefomgeving. We zijn een mensgerichte organisatie die professioneel en slagvaardig is.

Ruimte voor mensenRuimte voor mensen is onze visie. We werken daarom hard aan onze maatschappelijke opdracht: betaalbare en duurzame woonruimte voor iedereen die niet zelf een huis kan kopen. Onze woningcorporatie is een netwerkorganisatie. We zijn goed georganiseerd, gezond en behalen op het gebied van duurzaamheid en klanttevredenheid hoge cijfers: de afgelopen twee jaar hebben we in de top 10 van meest duurzame woningcorporaties gestaan. Ook hebben we veel aandacht voor ‘samenredzaamheid’ en ‘zorg en wonen’. De sfeer is informeel en kun je het best vergelijken met een familiebedrijf, dat gaat voor goede relaties en continuïteit.

Duurzaam samenwerkenHet werkveld van De Kernen is divers en boeiend. Wat je in het nieuws leest, kom je bij ons elke dag tegen. Denk aan de woon- en energiecrisis, het klimaat en de zorg. Hier werk je aan duurzame nieuwbouw, renovaties, energiebesparing, ontwikkeling van nieuwe woonvormen, digitalisering, betaalbare woonlasten, huurders betrekken, leefbare wijken en veel meer. Onze partners zijn onder meer gemeenten, zorg- en welzijnspartijen en andere collega corporaties. Wij rijden 100% elektrisch en collega's die een bedrijfsauto rijden, krijgen thuis een laadpaal. Onze insteek is altijd I=R=B. Een investering in tijd en/of geld moet resultaat opleveren én bijdragen aan de bedoeling van ons werk: mensen ruimte bieden.

Stagiaires en startersBen jij jong? Voor starters, stagiaires en jonge medewerkers hebben we extra aandacht. Je kunt je ruimschoots ontwikkelen in de richting en het tempo dat bij jou past. Ook kun je je aansluiten bij een netwerk van jonge werknemers tot 36 jaar binnen de sector. Dit platform heet Jong Aedes. Hier staat elkaar ontmoeten, inspireren en ontwikkelen centraal. Dit is leuk en interessant! Je kunt hier net zo actief aan deelnemen als je wilt.

Meer weten over het hoe, wat en waarom van werken bij De Kernen? Kijk deze drie korte filmpjes:

WAAROM is De Kernen een netwerkorganisatie?

WAT betekent dit voor medewerkers?

HOE werkt de netwerkorganisatie?

  • Vernieuwd, duurzaam hoofdkantoor in Hedel (medio 2025)
  • 60 werknemers
  • 40% / 60%
  • Hybride werken
  • Netwerken & zelfregie

Collega's

Foto van medewerker Carla
Foto van medewerker Moreno
Foto van medewerker Marinus Kempe
Foto van medewerker Bas
Foto van medewerker Mariëlle

Carla

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
Ik zocht meer regelmaat en werk graag in teamverband. Het KCC-team voelde als thuiskomen: behulpzaam, met ruimte voor werk én een luisterend oor. Goede begeleiding, doorgroeimogelijkheden en klantcontact passen bij mij

Wat was je vorige baan?
Van oorsprong uit de zorg (kraamzorg en kinderopvang, 10 jaar). Daarna 12 jaar detailhandel in winkel en backoffice met veel klantcontact. Afgelopen half jaar werkzaam op het secretariaat van een notariskantoor

Wat doe je in je vrije tijd?
Ik heb een druk en gezellig gezinsleven met drie volwassen kinderen (twee thuis) en een kleinkind waar ik wekelijks op pas. Ik geniet van uitjes met vrienden, terrasjes, vakanties, etentjes en het leven vieren. Thuis en in de tuin is altijd genoeg te doen, en ik ga graag op pad met de fiets

Moreno

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
Ik heb zelf als onderhoudsmonteur gewerkt voor verschillende woningcorporaties. Daardoor ben ik gaan solliciteren bij de Kernen. Na het eerste gesprek voelde ik mezelf al meteen welkom!

Wat was je vorige baan?
Ik heb hiervoor op de binnendienst gezeten van een sanitair groothandel. Daarvoor was ik onderhoudsmonteur/ tegelzetter.

Wat doe je in je vrije tijd?
Mijn vrije tijd besteed ik graag met vrienden. Aangezien ik in de stad woon (Den Bosch) zijn de terrasjes dichtbij.

Marinus Kempe - Directeur-Bestuurder

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
Wonen is een eerste levensbehoefte van mensen. Daar een bijdrage aan leveren vind ik prachtig en waardevol werk. Bij De Kernen sta ik midden in de maatschappij, waarin veel in beweging is. Ik zet me hier vol in op mensgericht organiseren en duurzaam en betaalbaar wonen.

Wat was je vorige baan?
Directeur bij Waterborgh Wonen

Wat doe je in je vrije tijd?
De Natuur in

Bas

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
Via een detacheringskantoor kwam ik bij De Kernen terecht, een voor mij nieuwe wereld. Inmiddels werk ik er 2 jaar in vaste dienst. Vanaf dag één voelde het als een warm bad: een organisatie waar iedereen elkaar kent en de focus echt op mensen ligt.

Wat was je vorige baan?
Hiervoor werkte ik bij de Gemeente, eerst als stagiaire en daarna een tijdje als inhuurkracht voor een paar tijdelijke projecten.

Wat doe je in je vrije tijd?
Van alles! Ik doe graag leuke dingen met vrienden en familie zoals lekker uiteten, lekker dagjes weg en daarnaast hou ik ook erg van films en series kijken en klus ik graag aan m'n computers!

Mariëlle

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
Na een aantal jaar bij de politie te hebben gewerkt in een sturende en coördinerende functie (op een afdeling die minder direct contact had met de burger) merkte ik dat ik meer wilde bijdragen aan de samenleving op een manier die dichter bij de mens staat. Huisvesting is daarin een essentieel punt: een thuis is de basis van alles. Die gedachte maakte de stap naar de Kernen heel logisch.

Wat was je vorige baan?
Wat mij meteen aansprak, is dat dit een gezonde organisatie is die niet alleen oog heeft voor haar huurders, maar ook écht voor haar medewerkers. Die betrokkenheid geeft energie en motivatie om samen het verschil te maken.

Wat doe je in je vrije tijd?
In mijn vrije tijd zoek ik graag ontspanning en laad ik op met het verzorgen van mijn paarden, dagjes uit of op vakantie met mijn kinderen en wandelingen maken met onze hond.

Sollicitatieproces

Korte telefonische kennismaking met P&O-adviseur
Eerste gesprek met vakgroep
Tweede gesprek met vakgroep en team Mens & Organisatie
Referenties natrekken door P&O-adviseur
Assessment
Arbeidsvoorwaardengesprek

Interessante baan?

Interesse
Terug naar boven